Det finns väl inget viktigare, eller mera ömtåligt än ögonen och synen?

Alla vet att synen förändras efter hand. Efter ca 40, börjar man inse det på allvar, då omställning till läsglasögon tvingas fram. Bara lite längre fram i livet, sker det andra förändringar. Genom tilltagande näringsbrist, på grund av allt trängre blodbanor, åderförkalkning, det får alla i viss mån, når allt mindre näring och antioxidanter in i och genom alla de tunna kapilläriska blodkärlen - banorna.
De tillstånd och störningar som vissa läkare fortfarande kallar ” naturliga åldersförändringar ”  uppstår  av brist på cirkulation i dessa kärl o blodbanor. Utan näring, dör bl.a. syncellerna. Utan antioxidanter ansamlas härskna fetter och andra slaggprodukter på linserna som ju grumlas.
Så i ögonen, ser man tydligast, hur tillståndet är i övriga kroppen - kan man också säga.  Det är ett tydligt bevis, på att det är dåligt med cirkulationen av näringsämnen, och åderförkalkningen börjar visa sig allt mera.
En del personer har mer sköra blodkärl än andra, diabetikerna i synnerhet. Näthinnans sjukdom för dessa - retinopati, kan man förebygga dels genom att stärka blodkärlen, dels genom att öka genomströmningen av näringsämnen dit, och till ögonglobens alla hinnor.
Längst in finns näthinnan Retina. Den är full av syncelIer  i  dess centrum utgår synnerverna via gula fläcken ( Makula ) in i hjärnan. Denna har extra tätt mellan syncellerna, och är först känsligast för celldöd vid näringsbrist. Då uppstår ” gula fläcken sjukan ” döda områden av synceller, gör i förlängningen att vissa bitar ur synfältet saknas, andra kan förvrängas, som krokiga flaggstänger till ex. DE områden som redan är döda, är och förblir döda. Man kan emellertid försöka, att rädda det som finns kvar. Väldigt ofta får man då klara förbättringar, men viktigast i första hand är att stoppa pågående utveckling. För individer redan från ca 45 års åldern, är det angeläget att behålla den cirkulation man har, så att celldöden inte inträder, eller att näringsämnena inte når in i alla ögats hinnor. Vid dagligt arbete framför datorskärm, är det angeläget att redan då, påbörja detta med att förhindra bl.a. nötning av syncellerna på näthinnan Som en expert på S:t Eriks ögonklinik i Stockholm uttalat sig om. Därifrån har det också förordats just en kraftig mix, av de komponenter som Klarin Perfekt är först med.
Det finns skickliga ögon specialister i Sverige som lyckats med detta, och redovisat sådana resultat. Det som de använder sig av, har vi samlat i KLARIN PERFEKT, som är framtagen av polska ögonspecialister, i samråd m bl.a. experter på diabetes ,cirkulationssjukdomar och naturmedicinska specialister. Nya patentet med den kärlvidgade Pycnogenolen ” Pine Bark ”, för bättre genomströmning, finns med i tabletten. Denna förstärker också med sina proantocyaner den effekt, som antocyanerna i blåbären ger.
Efterhand, som hemsidan här utvecklas, kommer länkar till dessa experter, studier m.m. Ni kan läsa mera under bipacksedlar för Klarin Perfekt. Den ingår också i vårt super - återställar paket för hela kroppen.

AVDRAGSGILLT:  Allt fler företag abonnerar på ett fast antal varje månad, främst till personal med arbete framför datorskärm. Många får C V S - Computer vision syndrom, en hel rad med olika åkommor, men främst gäller det synstress - ögonmigrän, annan migrän. Stel nacke- skuldror, musarm i brist på microcirkulationen till de små musklerna i handlederna, blodproppar i underbenen, räknas också in. Profylaktisk frisk - hälsovård, under denna rubrik kan man göra fullt avdrag för sig själv och anställda.  Att man samtidigt får en maximering av sitt immunförsvar, mot inflammationer, förkylningar m.m. är ju extra plus i kanten. Någon på arbetsmiljöinstitutet har räknat fram av det är dyrare, med en enda dags bortovaro av en enda person / månad, än att köpa in detta till 15 personer. Som då också förhåller sig friskare rent allmänt med bättre hälsotillstånd.


Syn
Aktivsyn AB
Copyright 2015
Synen är kanske det viktigaste för oss.

Experternas tips:
Ta många raster och blinka ofta
Symp tom på CVS:  (dator trötta ögon )

- Ansträngda, trötta ögon.
- Problem att flytta synfokus.
- Ljuskänslighet.
- Förändrat färgseende.
- Torra ögon.
- Röda ögon.
- Sveda i ögonen.
- Tillfälligt suddig närsyn.
- Tillfälligt suddig långsyn.
- Skavande kontaktlinser.
- Huvudvärk.
- Smärta i axlarna,nacken eller ryggen.

Så räddar du ögonen:
- Skaffa datorglasögon (arbetsgivaren står enligt lagen för kostnaden om du till vardags använder läsglasögon).
- Undvik fönster framför eller bakom skärmen.
- Sitt 50-60 cm från skärmen.
- placera skärmen 9-18 cm lägre än ögonlinjen.
- Undvik starka taklampor.
- Blinka ofta för att fylla på tårvätska.
- Flytta regelbundet blicken från datorn till saker som står närmare eller längre bort.
- Unna ögonen regelbundna datorpauser, helst en kvart varje timme.
- Använd ögondroppar vid behov.
- Har du ställt in datorns ljusstyrka och kontrast?
- Rengör skärmen!

Klarin perfekt, ett extra kraftigt blåbärsextrakt med Lutein, Zeaxantin, B, C och E vitaminer, L-glutation, Pycnogenol, zink, selen, magnesium, mangan, koppar, Omega3, hjälper ögonen med sina starka antioxidanter att behålla ögonens synfunktion, Vidgar och stärker kroppens alla blodkärl. Motverkar starr, retinopati  och gula fläckensjukan. Ett prisbelönt naturmedel, särskilt komponerat enligt ny forskning mot synstörningar, avgiftar mot fria radikaler, Rekommenderas även till diabetiker och andra tillstånd med risk för synstörningar, förutom alla från 45 + års åldern, samt följdsjukdomar av trånga stela blodkärl. 

Pressklipp: 

Skärmen förstör dina ögon
”Dataskärmen nöter dina synceller. Minst varannan datoranvändare lider av cvs, computer vision syndrome.
- Man har befarat att det sliter på näthinnans synceller och att det i långa loppet kan medföra utökad utnötning av näthinnan vilket i sin tur kan leda till så kallad makuladegeneration, säger Peep Algvere, professor i ögonsjukdomar och läkare vid S:t Eriks ögonsjukhus.”
Aftonbladet, 2005-05-29


Vanlig ögonsjukdom bromsas av antioxidanter och zink
"Åldersrelaterad makuladegeneration i gula fläcken, så kallad makuladegeneration (AMD), är den vanligaste orsaken till allvarliga synförändringar hos personer över 55 år. […]
- Idag saknas fortfarande godkänt läkemedel med denna vitaminblandning och därför används inte metoden trots att den bevisligen förebygger synskador, berättar Magnus Gjötterberg, chefsläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus i Stockholm."
Vital, 2006-05-17


Vitaminchock kan rädda synen. Åldersförändringar i gula fläcken bromsas med antioxidanter
"- Vi har i dag få eller inga möjligheter att förhindra och bromsa upp den här vanliga åldersförändringen i ögat, säger Peep Algvere [ledande svensk ögonprofessor vid S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm]. Det är därför viktigt att försöka utnyttja denna möjlighet."
Svenska Dagbladet den 13 juni 2004


Fel solglasögon kan ge grå starr
”Nu varnar S:t Eriks ögonsjukhus alla skidåkare för att använda dåliga solglasögon. Den som utsätts för starkt solljus kan drabbas av akuta ögonproblem."
Expressen den 21 februari 2004


Plötsligt kan man se både krokigt och snett
”En stor välkontrollerad, studie, AREDS, i USA visade att personer med vissa tidiga förändringar i ögonbotten löpte mindre risk att utveckla svår synnedsättning av makula-degeneration när det fick stora doser av vissa antioxidanter. Till skillnad mot dem som bara fick sockerpiller. Här i Sverige planeras en studie på S:t Eriks Ögonsjukhus i Stockholm där 15 personer ska delta. Fem av dem har stora drusen men har inte fått någon behandling för det.”
Journalen, 2005-03-30


Blind av rökning
"Mer än var fjärde person som mister synen på grund av förändringar i ögats gula fläck är rökare, menar forskare vid S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm."
Kvinna.nu den 12 september 2004


En rad olika ämnen i födan och framför allt vissa vitaminer och mineralämnen ingår på olika sätt i kroppens försvarsmekanismer mot fria radikaler. De viktigaste av dessa ämnen är vitamin E, karotenoider, vitamin C och selen. Men också zink, mangan, magnesium och koppar spelar en icke oväsentlig roll genom att bl.a. ingå i enzymer med antioxidativa funktioner.
Källa: Livsmedelsverket
2005-06-01


Sambandet mellan kosten, speciellt antioxidanter, och hjärnans hälsotillstånd fick nytt fotfäste förra veckan då nya studier föreslår att antioxidant rika blåbär tros kunna bekämpa åldrandet och minska funktionella störningar orsakade av hjärnskador.  
Pressklipp ur dagens hälsa.


Antioxidanter
Det finns ca 10 biljoner (10 000 000 000 000) celler i kroppen. Alla kräver näring, syre och energi för sina funktioner. De måste fungera och vara i god balans för att du ska må bra. Syre behövs för cellernas förbränning men kan också förkomma som sk fria radikaler vartefter maten bryts ned. De fria radikalerna är giftiga bl a för cellmembranens fleromättade fettsyror. Rökning, miljögifter, stress, infektioner och inflammationer kan öka produktionen av fria radikaler. Det kan leda till för tidigt åldrande, skador på arvsmassan och olika sjukdomar. Botemedlet är tillförsel av antioxidanter; vitaminerna A (+ betakaroten, förstadium till A), C och E samt mineralerna selen, zink, koppar och mangan, magnesium, Antioxidanter finns det mycket av i frukt och grönsaker. Ju starkare färg desto mer antioxidanter! Tänk på tomat, morot, paprika, broccoli, jordgubbar, blåbär, mango, rödbetor mm vilken härlig färg de har!
Källa: insänt pressklipp från tipsare.

SIF: arbetsplatsens utformning:
Synproblem kan ge huvudvärk, ”grus i ögonen” och ögontrötthet, så kallad synstress. Belysningen i rummet är viktig. Du bör ha en god allmänbelysning och en egen bordsbelysning som ger god spridning och bra ljusstyrka.
Ögat har en inbyggd reflex att ge stor uppmärksamhet åt rörelser i utkanten av synfältet. Du ska därför inte sitta med bildskärmen placerad så att människor eller föremål ständigt passerar förbi ”i ögonvrån”. Kontrasten får inte vara för stor mellan till exempel en ljus skärmbild och en mörk omgivning.



SYN - STRESS ? Goda råd här:

Ögonskador av skärmarbete? Ögonläkarna på knä!  Läste att fler än varannan med skärmarbete har något besvär med sina ögon. Nya ord har tillkommit, synstress och ögonmigrän är några av dem.  Eftersom flera har kommit tillbaka och tackat för mina råd i denna fråga vill jag gärna utveckla det lite mera.
NI som sitter i timvis framför skärmen behöver lite råd hur man avlastar ögonen, och motverkar ökande störningar. Det är så enkelt så, och välgörande.
Varje ca 25 - 30 minuter, luta huvudet bakåt, så kroppsvätskorna blod, lymfa m.m. kan cirkulera normalt upp i hjärnan och då även till ögonen. ( genom hjärnans vindlingar först ) Stäng ögonen, rulla runt med stängda ögonlock, titta upp och ner - åt sidorna, under en - halv till en minut. KÄNN så välgörande det är när ögonen återfår sin normala smörjning ! - för det är vad som händer.
När Ni tittar på skärmen, så ska Ni titta något nedåt, det innebär att era övre ögonlock är halvslutna, och förhindrar uttorkningen av hornhinnorna, med åtföljande sveda och irritationer.
Placera en del föremål utom räckhåll, så att Ni varje timme måste lämna stolen,. för att nå dem. Då passar ni på att rulla med huvudet, axlarna och sträcka på er, knyt händerna och släpp, sträck ut fingrarna maximalt,  släpp knyt nävarna igen o.s.v. detta motverkar ” musarm ” genom ökad mikrocirkulation  i de små musklernas fästen, som drabbas av syrebrist.
Dessa väldigt enkla råd, kan bespara mycket onödigt problem med synstörningarna, nacke - axlarna. Sitter man timvis i sträck, bör man också tänka på blodcirkulationen till underbenen och fötterna, som vid långa flygresor, kan man riskera blodproppar, så rör på fötterna, vicka på tårna o liknande. Allt detta här har fått en egen diagnos: CVS - computer vision syndrom.
Och slutligen: Glöm inte att blinka framför skärmen. Normalt blinkar man ca 22 ggr / minut omedvetet. Framför skärmen, blir det 4 ggr / minut. Har man en svår uppgift, stirrar man på denna, och blinkar inte alls !  NI måste lära Er, att blinka medvetet, och följa de enkla råd, Ni fick enligt ovan. Läs mera på hemsidans tips, ta profylaktiskt dagligen KLARIN PERFEKT, som motverkar detta och även mot tilltagande närsynthet. Nötning på syncellerna i näthinnan kan ge både ökad närsynthet och i längden förändringar genom ut - tunning.
Har man redan problem, finns det motverkande naturmedel med blåbärsextrakt m lutein, vitaminer och mineraler.Dessa öppnar transportvägarna i blodkärlen och ger näring till ögat, även till gula fläcken, näthinnan, som många bl.a. diabetiker ( sköra blodkärl ) har problem med.
Arbetsgivarna början nu allt oftare köpa in helt avdragsgillt medel mot synstörningarna. Mer om detta hittar ni på hemsidan eller skriv till oss för offert - förslag - information - bi -packsedel.
Där finns nu också en presentation av det helt nya: Klarin Perfekt,   med senaste patentet Pycnogenol, Blåbärsextrakt, Lutein, samt Omega3, L.-glutation, komplex av aminosyror,  6 olika B -vit. 6 mineraler, som zink. Magnesium, Selen 50 mcg, = 100% RDI, Med mera.